top of page
תמונת הסופר/תArik Afek

ניתוח טכני למטבעות קריפטו

האם ניתוח טכני בשוק הקריפטו עובד?


בשני מילים בלבד כן! אבל...

לא פעם עולה השאלה האם הניתוח הטכני תקף לתחום המטבעות הדיגיטליים? הוא הרי שאול מבורסות הסחורות, והמניות. התשובה רשומה כאן למעלה, והיא כן! בהחלט. ועוד איך שעובד...


החלק השני של התשובה נועד להסביר איך וגם את המגבלות של הכלים הללו של הניתוח הטכני של המטבעות הוירטואליים, ואולי אפילו למה זה עובד. הצטרפו אליי ואולי תגלו עולם שלם מופלא ומרתק שיכול לסייע לכם כלכלית...





במבט ראשון, הגרף הזה נראה אקראי לחלוטין. הגרף מציג את התנהגות המחיר של סל מטבעות דיגיטליים, לאורך זמן, כאשר כל נר מייצג יום שלם של מסחר.

הנקודה היא פשוטה. כל גרף של כל פריט בעל ערך, או סל פריטים מתנהג "בגדול" אותו הדבר. אפשר ליישם סט של כלים סטנדרטיים, שיסייעו להבין את הגרף טוב יותר ובכך לאפשר לסוחר לקבל החלטה מושכלת מה לעשות.


שימו לב!

הגרף מציג ביצועי עבר. על סמך ניתוח טכני ובמקרה שלנו של מטבעות קריפטוגרפיים, אנחנו יכולים לצפות ברמת בטחון יחסית גבוהה, מה יקרה לו בהמשך.

על סמך הגרף נוכל להחליט אחת משלוש החלטות.

  1. לקנות

  2. למכור

  3. או לא לגעת.

ההחלטה אינה הימור.

היא ניתוח מושכל של מה שאנחנו רואים מול עיניינו.

היות ומדובר בשוק אפשר לדבר על רמת בטחון בפעולה כלשהי, אבל אין ולא יכול להיות מצב של 100%. לעולם לא תהיה וודאות באף מהלך שתבצעו.

הסיכון קיים תמיד!

הניתוח הטכני בשוק הקריפטו מאפשר לנו לבחון בצורה מושכלת את האפשרויות ולקבל החלטה שתוביל אותנו לתוצאה האופטימלית מבחינתנו. אבל אפשר לעשות עליו מניפולציות. בשוק מסתובבים כרישים גדולים, ליוויתנים. המשימה שלהם היא לגרום לנו להיות בצד השני של העסקה, כלומר, שהם ירוויחו עלינו. לצורך כך הם יבצעו מניפולציות על המחיר, יפיצו פייק ניוז והכל כשר! הדרך שלנו להתגונן היא באמצעות התנהלות זהירה. זה ולא רק.

מבחר הכלים המשמשים לניתוח טכני בשוק הקריפטו הם ההגנה שלנו מפני הפסדים, אבל חשוב להבין שמדובר בסטטיסטיקה. כל סוחר בשוק הקריפטו יספר בגאווה על אחוזי ההצלחה שלו! כך וכך עסקאות שבהן הצליח מול עסקאות שבהן הפסיד.


החכמה היא להצליח לאורך זמן והבסיס הוא ניתוח הטכני.

הניתוח הטכני בשוק הקריפטו מכיל סט שלם של אינדיקטורים, כלים המאפשרים לך להבין את התנהגות הגרף ולחזות בהתאם את המהלך הבא שלו. זה לא תמיד עובד, לפעמים זה עובד טוב יותר משחשבתם ולפעמים הפוך.

שימוש נכון בכלים הללו, מאפשר מסחר המגביל את הסיכון שאתם נוטלים ומגדיל את סיכויי הרווח שלכם.


נבחן את הדוגמה הבאה.

הגרף הוא של מטבע אתריום ETH.

שימו לב ראשית לארבעת הקווים המלווים את המטבעות מתחתם. כחול, ירק, צהוב, אדום. אלה הם הממוצעים הנעים האקספונציאליים EMA exponential moving averages. כאשר הם כולם מתחת לגרף עצמו, למשל, אנחנו יודעים כי המגמה היא עלייה. הקווים מייצגים את המחיר הממוצע של המטבע לאורך פרקי זמן שונים. במקרה זה 21, 50, 100 ו 200 יחידות זמן. אם הגרף הוא יומי, אז ממוצע מחיר יומי של 200 הימים האחרונים, אם של דקה, אז 200 הדקות האחרונות.







זהו כלי אחד מתוך סט שלם של כלים. החיסרון הספציפי שלו, הוא בהיותו אינדיקטור, או בעבקיות, סמן מאחר. כלומר, כשהמחיר יתחיל לרדת, הסמן עדיין יציג תמונה חיובית וגם ההפך. כשהמגמה תשתנה מירידה לעלייה, לסמן ייקח זמן עד שנראה את היפוך המגמה מבחינתו. זה בדרך כלל פחות נכון להשתמש בסמן הזה ככלי למסחר שוטף. יש כלים אחרים המתבססים עליו כגון שינויי מגמה המתרחשים כאשר הקווים כלומר הממוצעים חוצים זה את זה. אם נתקלתם ב GOLDEN CROSS, למשל זהו סימן למגמה חיובית.


שימו לב גם לסמן RSI שבתחתית בדף מתחת לגרף. גם הוא אינדיקטור שכדאי לזכור.





אם נצפה לרגע באותו הגרף ממש בהסתכלות יותר ארוכת טווח, נקבל תמונה מעניינת אחרת. את הממוצעים הנעים הסתרנו לצורכי פשטות ההצגה.

המסחר במטבעות קריפטוגרפיים כמו גם בכל פריט ערך אחר, מתבסס במידה רבה על ה PRICE ACTION. כלומר על התנהגות המחיר. אנחנו יודעים שהמחיר של מטבע כמו אתר, לא יכול לעלות לנצח ללא הפסקה. הוא קשור לא רק לעולם החיצוני, לניתוח בסיסהתנהגות השוק בכללותו אלא גם להתנהגות שלו עצמו על הגרף לאו

רך זמן.


אחד הדברים הבסיסיים ביותר שאנחנו נחפש בגרף הם את קווי התמיכה וההתנגדות. המקומות בהם המטבע ייתקע ואולי יהפוך כיוון או שיקבל תמיכה. על קווי תמיכה והתנגדו תיש פוסט נפרד המפרט יותר במה מדובר ואתם כמובן מוזמנים...


יש לא מעט קווים כאלה ועל הגרף שלנו ניתן לראות כמה וכמה דוגמאות. הקווים הצהובים הם ערכי פיבונאצ'י. התעלות הגדולה והקטנה הם תעלות בהן המחיר בחר לנוע לפרק זמן מסוים. שימו לב שהתעלה הגדולה מכתיבה את התנהגות המחיר על טווח זמן ארוך והקטנה הינה מגמה בתוכה.


מה שאנחנו, כמי שעוסקים במסחר מחפשים זה את הנקודות בהן המגמה יכולה להשתנות. אם אנחנו נעים בתעלה, ופגענו בקצה העליון למשל, אפשר לצפות שבשלב הבא המחיר יירד לכיוון החלק התחתון של התעלה. הצפי הזה מקטין את הסיכון שאנחנו נוטלים בעת קבלת החלטה על קניי תאו מכירת המטבע.


פריצת מגמה למעלה או למטה קלה יותר לחיזוי למשל. "תרגילים" של מובילי השוק, כגון פריצה מזייפת שאחר כך תשנה את הכיוון, FAKE BREAKOUT, הוא אחד הדברים שנלמד לצפות ולהיזהר מהם.


דוגמה נוספת שממחישה ממש טוב איך הקצה העליון של התעלה משמש בתחילה כקו התנגדות ולאחר הפריצה כתמיכה. כאשר מנתחים לאן המחיר יכול להגיע, יש לנו אינדיקציה מצוינת. החץ הצהוב בתמונה מצביע גם על קו התנגדות חזק, המחיר הגבוה ביותר אליו הגיע המטבע עד לאותו השלב.







יש עוד שלל גדול של כלים ולא אחת אנחנו נשתמש בכמה מהם כדי לקבל חיזוי טוב יותר למהלכים שאנחנו רוצים לבצע.


בנימה אישית, אני נפעם כל פעם מחדש כאשר המחיר "מציית" לקווי ההתנגדות שזיהיתי על הגרף וציירתי. חדי העין שבכם יראו את מספר הפעמים בהם המחיר עוצר על הקו ממש שאות ושרטטתי. זה לא במקרה ולא בטעות.


הערות

יש שיגידו (ולא בלי צדק) שהמסחר מובל על ידי הניתוח הטכני וכי החדשות הגדולות רק נועדו להצדיק את ההתנהגות הטכנית של המטבעות. בניסוח יותר חד, המטבעות הקריפטוגרפיים נעים על פי הניתוח הטכני והחדשות הן ההצדקה שמחפשים לתנועת המחירים.

אין ספק שהכלים הממוחשבים, הבוטים המשמשים היום במסחר נשענים על הניתוח הטכני ובתגובה אליו מחזקים מאוד את חשיבותו כי אם הבוט מצפה להתנגדות כאשר מגיעים לקו פיבונאצ'י, הוא ימכור או יתייחס אליה בצורה זו או אחרת, ורק יעצים את קיומה וחשיבותה. הסוחרים האנושיים פועלים בדיוק באותה השיטה.




בשורה התחתונה,

ההתנהגות של המחיר אינה "אקראית לחלוטין". אולי בטווחים הקצרים היא קשה לחיזוי אבל לפחות ברמת המגמה היא בהחלט ברת חיזוי בסבירות גבוהה. חיזוי מושכל יעשה אותנו סוחרים טובים יותר, רווחיים יותר ויפחית מאוד את הסיכון שאנחנו נוטלים. כדי לעשות זאת נכון צריך ללמוד את הכללים...



Comments


bottom of page